האתר המקצועי בישראל ליעוץ, תכנון והזמנה של חופשה או טיול ביוון
Greece and the islands- אתר יוון והאיים

מפל פאפאסטפאני

גשר ומפל פאפאסטפאני

סיפור קצר עד שנגיע למפל הנסתר והמרהיב הזה..

באחד הבקרים שלנו באוקטובר 2015,  עשינו את הלילה במלון גרנד פורסט מצובו שבמצובו, למחרת בבוקר התוכנית שלנו הייתה או לנסוע לכפרי זגוריה לכפר פפיגו לפסטיבל הציפורו השנתי, או לבדוק דרך שאני רציתי לבדוק עוד בשנה שעברה שמובילה מהכפר מצובו [ רק בדרכים פנימיות וצדדיות ] ללא דרכים ראשיות עד הכפר פרמנטה שבלב מחוז צומרקה המקביל, מעט התלבטנו בבוקר אם ללכת על המסלול המיוחד הזה או לנסוע לפסטיבל ואחרי מעט הרהורים, קיבלנו החלטה לצאת מוקדם מאד בבוקר ולנסות גם וגם, נתחיל בדרך הבלתי נודעת עד פרנטה ולאחר מכן בלילה נסע לפסטיבל הציפורו בפפיגו.

אכן קמנו מוקדם ויצאנו ממצובו פנימה לתוך השטח [ עם רכב רגיל ] לא 4 על 4 כאשר היעד הראשון אליו היינו צריכים להגיע היה כפר בשם krapsi  בדרך לקראפסי עברנו על פני אחד הגשרים המרשימים ביותר של נהר האראכטוס, בקראפסי המשכנו ע"פ השילוט לכפר נוסף בשם anatoliki מדובר על כפרים שככל הנראה לא ראו תיירים מעולם, נראה שרק מי שטעה בדרך אבל ממש טעה בדרך מצליח להגיע לכפרים הללו שגם השילוט אליהם הוא בעיקר ביוונית, לאחר כפר זה, המפה שהחזקתי ביד ושרטוט המסלול הדימיוני שהיה לי בראש אמר שאנחנו צריכים להגיע לכפר נוסף בשם פאליאוכורי, אלה שבכפר זה [ אנאטולי ] היתה צומת שהראתה שילוט לפליאוכורי למעלה והכביש למעלה הוביל לכנסייה ולאחר מכן היה חסום כאשר פניה אחרת בצומת הובילה גם לפאליאכורי אבל כיוון הנסיעה היה מנוגד לכיוון הנסיעה שמצוייר על המפה, עם זאת מאחר ולא הייתה אופציה אחרת, המשכנו ע"פ השילוט, כמובן שגם כאן הגענו אחרי שתי דקות לסוף הדרך, אבל פנייה אחת שמאלה ללא שילוט הייתה שוב האופציה היחידה שלנו, לקחנו אותה.

עד נקודה זו, הדרך בה נסענו מתאימה גם לכלי רכב פרטיים רגילים, אבל מאנאטולי כבר נסענו רק בדרכי עפר, דרך איטית שנוסעת ברובה קרוב מאד לשפת המצוק שמשמולנו רכס לאקאמוס, אחד הרכסים המשוננים והמרהיבים ביותר בצפון יוון המתנשא לגובה של כ 2200 מטר, הנסיעה מאד איטית, התחיל כבר להיות די מאוחר והפנמנו שיש סיכוי טוב שלא נגיע לפסטיבל הציפורו בלילה, אנחנו עדיין בחצי הדרך בין מצובו לפרמנטה וקצת אבודים, לקחנו סיכון על כיוון ונראה לאן נגיע, עוד 5 דקות ועוד חמש דקות, נוסעים בכביש בלתי מסומן לכיוון משוער פליאוכורי..

פתאום מסתיימת הדרך ויש רק פנייה שמאלה, בדיוק חצי דקה קודם לכן התלבטנו אם לא לעשות סיבוב ולחזור על עקבותנו, הדרך אמנם מקסימה אבל לא נראה שאנחנו מגיעים לשום ישוב שאמור להיות פיאוכורי ע"פ המצוייר במפה, אבל הפנייה שמאלה הזו, הפכה את כל מה שעשינו עד עכשיו לשווה כל שנייה, מפל ענק ושוצף שמתחתיו שלושה גשרי אבן עתיקים, עצרנו את הרכב ויצאנו החוצה לצלם ולהתפעל מהמיקום המרהיב הזה שפתאום הגענו אליו ושלא ניתן היה לדעת שהוא קיים, ממש עד הפניה שמאלה מדרך העפר אין אפשרות לראות את המפל המוסתר בין נקיקי הסלע מאחרוי הפנייה שמאלה.

כמעט משום זווית לא הצלחנו לתפוס את  מפל פאפאסטפאני ביחד עם הגשר, אז הנה הגשר מאחרויו המפל הענק [ לא רואים בצילום ]

אלה שאחרי מפל וגשר פאפסטפאני די נגמרה הדרך והתחילה דרך שהיא אך ורק לרכבים של 4 על 4, שיחה קצרה ביוונית עילגת עם צייד מקומי הובילה אותנו לדרך שלטענתו ניתן להגיע בסיומה לאיזור פרמנטה והכפר סיראקו, נסענו ע"פ הוראותיו של הצייד, תמשיכו ישר,כל הזמן ישר, גם שנראה לכם שאתם טועים תמשיכו ישר כך הוא אמר, בסוף תפנו שמאלה, בלית ברירה נסענו ע"פ הוראותיו שאפרת תרגמה מיוונית לעברית [ לא שאפרת עדיין שולטת ביוונית] אבל היוונית שלה יותר טובה משלי, אז לקחנן סיכון, מקסימום נגיע לעוד איזה מפל נסתר מרהיב..

חלק מנקיק המפל שהצלחנו לתפוס בעומדנו על הגשר העליון  [גשר אחד משמש למעבר כלי רכב ] ושני גשרים למטה הם גשרים עתיקים שאינם בשימוש.

אחרי שעה של נסיעה בדרכים שבאמת לא מביישות רכב 4 על 4 כשאר אנחנו עם רכב פרטי קטן ולאחר שחלפנו על פני כמה עדרי צאן  אכן הגענו לכביש רגיל שמוביל לאן שהו.. רק מההגעה לכביש רגיל התרגשנו, אבל יותר התרגשנו שהגענו אחרי 8 ק"מ לכביש אותו אנו מכירים היטב בתוך חבל צומרקה המקשר בין הכפר סיראקו לכפר פרמנטה, כביש אותו אנחנו מכירים מטיולי הבוטיק שאנו מוציאים לכפרי זגוריה וצומרקה [ האמת, חלפנו על פני הצומת הזו הרבה פעמים בעבר ] תמיד סיקרן אותי מה קורה בפנייה הזו.. עכשיו אני יודע!  הגענו לפרמנטה לאחר כ 30 דקות, עייפים אך מרוצים, כל כך מרוצים שוויתרנו על פסטיבל הציפורו המקומי בכפר פפיגו [ הדורש עד שעתיים וחצי נסיעה מפרמנטה ] במלון Anavasi המרהיב בפרמנטה פגשנו גם את אכיליאס שהגיע בדיוק עם קבוצת ישראלים שבאו לחקור את צומרקה בפעם הראשונה, מעט התאוששנו מהדרך שעברנו להגעה עד כאן ועשינו את דרכנו חזרה למלון גרנד פורסט מצובו אבל הפעם על הכביש הראשי מפרמנטה דרך יואנינה למצובו.

קצת שלכת שתפסנו בדרך, כבר בפאתי הכפר פרמנטה בלב צומרקה לקראת סיום היום המיוחד הזה.

שימו לב : אם אתם רוצים לנסות את מזלכם גם להגיע למפל פאפאסטפאני ולדרך המרהיבה הזו, אין לנו ממש הוראות נסיעה לתת לכם, אנו זוכרים את הדרך פחות או יותר ואם נתבקש בעתיד נוכל להגיע לכאן עצמאית, אבל לכוון אתכם יהיה קשה, ואם בכל זאת אתם רוצים לנסות באופן עצמאי, רדו מהאוטוסטרדה שבין מצובו ליואנינה ביציאה של krapsi ופשוט סעו לכיוון אנאטולי וסיראקו, באנאטולי, על תעקבו אחר השילוט, רדו עם הכביש היורד למטה ולאחר 50 מטר פנו בפניה הראשונה שמאלה, נראה כאילו זה מוביל לשום מקום, כן זו הדרך הנכונה, סעו בה עד מפל פאפסטפאני, מכאן איך להגיע לפרמנטה, כמו שרואה הצאן אמר, סעו ישר עד שתראו עליה שמאלה על בטונדה, עלו על הבטונדה והמשיכו ישר כל הזמן בסוף אולי תגיעו לגביש סלול לכיוון סיראקו ופרמנטה [ לא מומלץ להגיע לכאן עצמאית, אלה אם אתם ממש משוגעים לדבר ונהגים בחסד עליון ] חלק מהדרכים די מסוכנות לנהיגה בעיקר בחלק הקרוב למפל, אם תתעקשו ותבקשו יפה : ) במסגרת טיול בוטיק פרטי ביוון נשמח לנסות לעשות שוב את הדרך ולקחת אתכם לכאן

אחד היובלים הצדדיים של נהר האראכטוס, עליו תעברו בתחילת המסלול, אם לא הגעתם בתחילת המסלול לאראכטוס, כנראה כבר בהתחלה טעיתם בדרך.

ראו גם : מפל קיסוס פיליון

סיון זמיר, אוקטובר 2015, צומרקה יוון.