האתר המקצועי בישראל ליעוץ, תכנון והזמנה של חופשה או טיול ביוון

נופש בסקיאטוס

חופשה בסקיאתוס

אתר יוון והאיים ואיסתא משווקים את האי סקיאתוס בישראל

סקיאתוס Skiathos מקבוצת האיים הספוראדיים השוכן מזרחית לחצי האי פיליון במרכז יוון הוא אי קטן וירוק, עם שפע חופים. כשאיסתא, המשיקה השנה חבילות נופש וטיסות ישירות מהארץ, הזמינה אותנו לנפוש על האי, אנחנו, יוונולוגיים וותיקים, שכבר ראינו אי או שניים ביוון וקצת קשה להפתיע אותנו, באנו עם ציפיות גבוהות.

הופתענו לגלות כמה דברים. אך לפני כן מעט רקע:
לסקיאתוס שדה תעופה בינלאומי בו נוחתות טיסות מרחבי אירופה. בקרב האירופאים זהו יעד מבוקש. עוד נחזור לשדה התעופה של סקיאתוס, כי הוא אטרקציה בפני עצמה.
כאמור, מדובר באי קטן שטחו של האי רק 48 קמ"ר, לשם השוואה - שטחו של האי מיקונוס שנחשב לאי לא גדול הוא כ-105 קמ"ר, כלומר יותר מכפול מסקיאתוס. ועדיין סקיאתוס נהנה מלפחות 50 חופים, וגם אל החופים של סקיאתוס נגיע בהמשך.
שכניו של סקיאתוס, האיים אלוניסוס וסקופלוס ושניהם גדולים ממנו אך רק בו יש שדה תעופה. בסקופלוס צולמו מרבית הסצנות בסרט הקאלט, מאמא-מיה, וגם לזה עוד נשוב.
האי סקיאתוס, כמו שכניו הספוראדיים וגם חצי האי פיליון, הוא אי ירוק שנהנה מכמות משקעים גבוהה לאורך השנה כולה. האי מכוסה יערות אורנים וצמחיה מרובה ובשונה מהאיים הדרומיים, קבוצת הקיקלאדיים הצחיחים, פה יש לעיתים תחושה של אי טרופי.

אז איפה ההפתעה?
ראשית, בתור אי עם טיסה ישירה ויעד תיירות, הוא שומר על צביון אותנטי, זה בא לידי ביטוי בראש ובראשונה בכבישים. חלקו הדרומי של האי סלול ונח לגישה בעוד חלקו הצפוני של האי כולו דרכי עפר וגן עדן לטיולי שטח וחובבי טיולי טרקטרונים, ג'יפים ורכיבת שטח. לכל אוהבי הג'אנר, חלום.
אנחנו בחרנו להתחיל את ההיכרות עם האי דרך השטח. במלון בו לנו Skiathos Palace, מלון 5 כוכבים השוכן מעל אחד החופים המפורסמים והיפים של האי, חוף קוקונרייס Koukounaries, דאגו לנו להשכרה יומית של ג'יפ, ויחד עם המארחים שלנו תאסוס וניקוס יצאנו לסיבוב חופים בצפון האי.

כמובן שרצינו להכיר כמה שיותר מהאי ולכן עברנו מחוף לחוף והשורה התחתונה - חופים כמו חול ומלא מה לאכול - אם צריכים לבחור חוף אחד תשכחו מזה. היינו בחופים מעולים ובחופים מעולים עוד יותר. חופים מסודרים וחופים פראיים, חופים רחבים ומפרצונים קטנים, חופים חוליים (רובם), חופים נגישים ואפילו חוף ירוק! כן כן קראתם נכון - ירוק:

חוף Kerchia
בחוף זה גם עצרנו לאכול בטברנה של ארגיריס. ובאמת, יש הרבה מקומות מצויינים לאכול על האי, ועדיין היה שווה לחכות לספוט הנפלא הזה ולמנות הטריות שהוגשו אל השלוחן לצד האוזו הנמהל בקוביות הקרח, כשמשב רוח נעים מהים מלווה את הארוחה המצויינת וקושר בין הסועדים שכולם במעין "מינגל" כמו מכרים ותיקים אך למעשה רק שותפים לחוויה.

תושבי האי מאד גאים בחופים שלהם ובצדק. כנראה שאין עוד אי ביוון עם כל כך הרבה חופים מעולים ועל שטח כל כך קטן.
לסיום טיול השטח הגענו אל קסטרו - צוק עליו שכנה בירת האי והמבצר של האי ובו חיו מרבית תושבי האי. על הצוק שרידי היישוב העתיק, צמחיה פראית ונופים עוצרי נשימה.

למרגלות קסטרו שוכן גם חוף קסטרו, קטן ומקסים ועל החוף יש קנטינה של אפוסטוליס, מוותיקי ההאי, שמנייד את המצרכים אל החוף על שתי פרדות. אל חוף קסטרו נגיע ביום אחר דרך הים - הרבה יותר פשוט וקל.

Kastro שרידי בירת האי

ביום השני הוזמנו לצאת לשייט. שייט בעקבות הסרט 'מאמא מיה', צינים שכמותנו, גלגלנו עיניים, מה 'מאמא מיה', נשמע כמו מלכודת תיירותית, שלא לומר קיטש.
אבל ברגע שעולים על הסיפון, מתמקמים על כסא נח מול הים, הסירה מתחילה לנוע ומשב הרוח מלטף את השיער, השחפים מלווים מעל, המרחבים הכחולים שואבים, שירי אבבא ברקע ואתה מתחיל לזמזם את המילים המוכרות באופן טבעי, ופתאום - איזה יופי, זה נעים, אפילו נעים מאד ומה רע בקצת קיטש, אנחנו אוהבים קיטש. תחושת חופש עוטפת ויא....הנה דולפין..וואו דולפין מלווה את הסירה וכולם שועטים לצלם נרגשים.
אגב, זה לא נדיר וזה טבעי לראות פה דולפינים ובכל זאת חשנו ברי מזל.
כעבור שעה קלה של שייט מגיעים אל התחנה הראשונה - כנסיית אגיוס יואניס, או סיינט ג'ון, פה צולמה סצנת החתונה שהיא שיא הסרט, וכל מי שראה את הסרט, לא יתכן שנשאר אדיש ללוקיישן.
הסירה עוגנת על חוף קטן וכל מי שרוצה מתחיל לטפס אל הכנסיה. הטיפוס לא קליל אלא די תלול אפילו, אך כל כמה מדרגות עוצרים להתפעל מהנוף שמגיע לשיאו למעלה בכנסיה.

כנסיית סיינט ג'ון בקצה הצוק

מי שמסתפק במבט מלמטה יכול להינות מהחוף, ומרחצה במים הצלולים.

כעבור כשעה וחצי ממשיכים בהפלגה והתחנה הבאה היא העיירה סקופלוס, בירת האי. בעוד הסירה מתקרבת אל הנמל לעגינה כבר ניתן לחוש את העיר והתחושה נעימה. יוצאים לסייר עצמאית בעיר, ללכת לאיבוד בין הסמטאות ומגלים שהתחושה היתה נכונה, העיר יפיפיה, הטיול בין הסמטאות והבתים הלבנים, הבוגנוויליה ושאר פרחים המעטרים את המרפסות, הדלתות הצבעוניות, קצב המקום, ילדים על אופניים, תושבים על טוסטוסים, ה-פילוקסניה - מושג יווני שמשמעותו הכנסת אורחים - כל אלה ועוד מצדיקים את הביקור פה ומשאירים טעם של עוד.

לאחר שעתיים חוזרים לסירה וממשיכים אל התחנה האחרונה ליום זה: חוף מיליה Milia פה צולמה סצנת הרציף המפורסמת שבסופה כולם קופצים למים מן הרציף. אז הרציף נבנה במיוחד לצילומי הסרט ופורק בסופו.
את הרציף לא תמצאו פה אבל תמצאו חוף נפלא ותהנו מזמן איכות. תשפטו בעצמכם:

אז גם אם אתם ציניקנים ביום יום, פה אתם בחופש והשייט לסקופלוס הוא בגדר חובה! אל תפספסו.

הגענו חזרה לסקיאתוס בשעה 18:00, לפנינו עוד לפחות 3 שעות של אור, השמש מתחילה לשקוע רק אחרי 21:00 וזה משאיר זמן לטיול בעיר סקיאתוס. מהנמל הישן, שאליו מגיעה הסירה, טיפסנו אל הסמטאות הציוריות של העיר העתיקה של סקיאתוס וגם היא כמו בסקופלוס, יפה וציורית, עם הבתים הלבנים הקטנים, הסמטאות הצרות, הפרחים הצבעוניים והמקומיים מסבירי הפנים - פילוקסניה - זוכרים? זה מושג וערך חשוב ביוון.
השיטוט בין הסמטאות הוביל אותנו אל Plakes מעין גבעה בתוך הים ולמרגלותיה שלושה סלעים גדולים בגובה עולה מהנמוך אל הגבוה. נזכרנו שהמארחים סיפרו שפלאקס הוא מקום של מידת האומץ בקרב ילדי האי, מי שקופץ מהסלע הגבוה ביותר נחשב לאמיץ ביותר. והנה שני ילדים צועדים לכוון, מייד עקבנו אחריהם, שני אחים, הגדול לא מצמץ ומייד קפץ מהסלע הענק, בעודו מעודד את אחיו הקטן לקפוץ, והוא בחשש רב אזר אומץ וקפץ גם כן. הרענו!

חזרנו אל מרכז העיירה, לצד הנמל ובמדרחוב פאפאדיאמנטיס Papadiamantis - סופר ומשורר מפורסם ומוערך ביוון יליד האי ועל שמו קרוי גם שדה התעופה של סקיאתוס - זה הלב התוסס של העיירה ומקומות הבילוי: טברנות, בתי קפה, בארים, כבר התחילו להתמלא לעת ערב. בחרנו לבלות בבר Borzoi מקום וותיק בסקיאתוס (משנת 1978) עם חצר מקסימה שמארחת ערבי נושא מדליקים. אנחנו הגענו בדיוק בערב שאירח די-ג'י נשי בלבד והיתה אוירה מצויינת ושמחה. הלכנו לישון מבושמים ומרוצים.

חופים מפורסמים
ביום השלישי יצאנו לסיבוב חופים נוסף. פתחנו את הבוקר בירידה אל החוף למרגלות המלון. חוף קוקונרייס Koukounaries הוא חוף מפורסם ביוון והחוף הכי פופולארי באי. חוף חולי ארוך על מפרץ יפה וצלול ונושק לשמורת טבע, בגבו של החוף אגם עם ברבורים וחורשה ירוקה ודרכה מגיעים אל החוף. בחוף יש את כל הפסיליטיס הדרושים: מיטות חוף ושמשיות, ביץ' בר וגם סירות להשכרה.

חוף Koukounaries והשמורה שלצידו במבט ממלון Skyathos Palace

מחוף קוקונארייס ניתן לשכור סירה כדי לשוט אל חלקו הצפוני של האי ואל החופים Kastro, שאליו גישה גם דרך היבשה אך כרוכה בעליה תלולה, ואל חוף Lalaria, שנחשב לאחד החופים המפורסמים והיפים של יוון והגישה אליו דרך הים בלבד.
חוף לאלאריה של חלוקים לבנים (לאלארי הוא שמם של האבנים הללו), ומים צלולים בצבע טורקיז מהפנט. משך השייט בין קוקונארייס לללאריה כ-20 דקות, אך הוא עצמאי, אתם משיטים את הסירה לבד.
אם אתם לא מעוניינים לקחת סירה ולשוט עצמאית, תוכלו לעלות על שייט מאורגן שיוצא מהנמל הישן של סקיאתוס ועוצר בשני החופים הללו - קסטרו ולאלאריה ומאפשר זמן בילוי עצמאי על החוף. ויש גם דרך שלישית, להזמין מונית ים שתיקח אתכם לחוף ותתאמו מולו גם שעת חזרה - יוצא מהנמל או מקוקונארייס.
איך שתבחרו להגיע לשם זה עניין שלכם, העיקר שתגיעו. גם זה בגדר חובה!

חוף Lalaria וסירה שכורה להגעה עצמאית

Lalaria

אחת מהפרדות של אפוסטוליס וחוף Kastro מאחור

בין קוקונארייס לעיר סקיאתוס יש לא מעט חופים וכולם קלים מאד להגעה, בפניה קלה מן הכביש תגיעו לחופים חוליים, נקיים ויפים. אחת הפניות מובילה אל חצי האי Kanapitsa, איזור מיוער ומשובץ בתים פרטיים ווילות וכולל לפחות 7 חופים שהגישה אליהם פשוטה דרך הכביש - אמנם חלק מהכבישים ב-Kanapitsa אינם סלולים, אלא דרכי עפר, אך הם עבירים גם לרכב רגיל. יערות אורנים הנושקים לים, טברנות על החופים הידידותיים, ספורט ימי בחלקם, כל אחד ימצא פה את מבוקשו.

מה שכל כך נפלא פה זה שהאי קטן, כמות המלונות מוגבלת, כך שגם בשיא העונה בין מעל חמישים החופים הנפלאים, כל אחד יכול למצוא את הפינה השקטה שלו.

יאסו סקיאתוס...אנחנו עוד נשוב!

...כמעט ושכחנו, הבטחנו לשוב אל שדה התעופה של סקיאתוס. השדה הקטן והמיוחד שמסלול הנחיתה שלו גובל בשני מפרצים, מושך אליו תיירים סקרניים. כשהמראנו ראינו את התיירים המתקבצים על הכביש מחכים לתפוס תמונה טובה או סלפי עם מטוס ממריא. אך ראו הוזהרתם - זה מסוכן! מציעים לכם להסתפק בתמונות באינטרנט, מדי שנה יש לא מעט פציעות בקרב תיירים סקרנים, ההדף מהמטוסים והאבק הרב שהם מפזרים בהמראה ובנחיתה יכול לפגוע בכם. אז תזכרו שאתם בחופשה ובאתם להינות, הימנעו מאטרקציה זאת - מה גם שהסיכוי שלכם לתפוס תמונה טובה ממש הוא נמוך.